Followers

Wednesday, February 6, 2013

Muffin ooh muffin!!!

Tebiat membaking dah buat dah..bila mana tekak aku telah tergoda dengan muffin..check n selongkar dapur ..ada bahan bahan yang tak perlu aku nak beli..ape lagi bukan main  cepat aku prepare mixer...tepung ..gula ...bekas bekas....elok elok je nk panas kan oven...tettttttt 2 askar tanpa  segan silu masuk dapur...ape lagi kecoh 1 dapur..baru nak mula ngan selawat..lain pula jadi nye..tak pe takpe..diorang memang suka kalo bab makan makan ni..asal buat aje habis ..asal habis aje buat...
cite panjang tak der guna nye..ni resepi  derhaka dari seorang blooger jugak...susu telah digantikan dengan santan..sebb tak jumpe cari susu cair..mentega lak telah digantikan dengan minyak masak... orang beranak ecik buat simple simple boleh la kan...





Resepi Muffin coklat 
Sumber Resepi : potretkasih

Bahan2nya
1 1/2 cwn tepung gandum 
1 biji telur
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda
1/2 cawan susu cair
3/4 cwn gula halus
1 1/2 tsp vanilla extract/ esing vanila
1/2 cwn mentega di cairkan
1/2 sudu kecil coklat emulco
asam potong  optional kalo ada
sedikit gula icing ( hiasan)
Cara Penyediaan

1. Ayak tepung, baking powder dan baking soda kedalam satu bekas, kemudian gaul rata dan ketepikan.
2. Didalam sebuah bekas satukan telur, gula, susu cair, esing vanilla,   coklat emulco   dan mentega cair. Kacau hingga sebati.
3. Satukan bahan yang telah dikacau sebati tadi dengan adunan tepung dan kacau hingga sebati.
4. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam cawan kertas.
5. Bubuhlah  asam potong  tadi kedalam adunan dan tenggelamkannya… jika suka boleh hiaskan dengan coklat rice…
6. Bakar dalam oven 160 darjah celcius selama 20-25 minit.
7. masa menghidang boleh ayakkan sedikit gula icing…
 kata tuan asal nye resepi 

** Kalau nak lebih sedap… biar semalaman dulu barulah dimakan… muffin akan lebih moist dan lembut jika di biarkan semalaman terlebih dahulu…

No comments:

Besday Boy

Lilypie Third Birthday tickers

My Baby Step

Lilypie First Birthday tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...